مقررات ضوابط پارکینگ چیست
نوشته شده توسط : mahsa

 

 

احداث پارکینگ در تمامی غلظت های ذکر شده مشمول ضوابط پارکینگ زیر خواهد بود:

 

- صدور پروانه ساختمانی مجاز نخواهد بود مگر اینکه پارکینگ مورد نیاز در نقشه ساختمان پیش بینی شده باشد یا تغییرات آن بر اساس کاربری های شهری طبق ضوابط و مقررات مصوب باشد. صدور پروانه و هرگونه گواهی عدم تخلف یا پایان کار ساختمان مربوط به آن مشروط به تامین پارکینگ های مورد نیاز در همان ساختمان و یا در صورت احراز و تایید عدم امکان تامین پارکینگ در محل مربوطه. ساختمان (قطعه)، در پارکینگ های دارای مدارک قانونی حداکثر به شعاع 250 متر. از ساختمان با توجه به شرایط زیر بلامانع است.

 

- در کلیه مواردی که برای هر واحد ساختمانی (مسکونی یا غیرمسکونی) در خارج از آن و در پارکینگ های مخصوص دارای مدارک رسمی، پارکینگ پیش بینی شده باشد، ذکر شماره و نام پارکینگ و محدوده آن در قسمت مربوطه الزامی است. تشکیل مجمع تقسیمی و مدارک ثبتی واحد مذکور.

 

اگر ضوابط پارکینگ رعایت نشود خطر زیادی دارد و باعث مزاحمت و هرج ومرج میشود

 

- به منظور تشویق و ترغیب ساخت و ساز و تأمین پارکینگ در محدوده املاک و اراضی که تأمین آنها عملاً غیرممکن است و به ویژه در بافت های فرسوده و ریزدانه شهری (در کلیه مناطق به استثنای میراث و تاریخی). زمینه ها) انحصاری محلی تحت شرایط زیر مجاز است:

 

1- دسترسی مستقیم به گذری با حداقل عرض 12 متر (به استثنای شبکه های دسترسی بزرگراه و آزادراه) دارای توجیه فنی.

 

2- تردد ضروری از قبیل دسترسی انحصاری به پارکینگ، عدم ایجاد مزاحمت در املاک همجوار و یا مسدود کردن شبکه های دسترسی منتهی به کالای مورد درخواست و یا ایجاد اختلال و تاخیر برای سایر وسایل نقلیه در حال تردد در معبر مربوطه. رعایت کلیه نکات ایمنی و اصول طراحی هندسی رعایت کردن ضوابط پارکینگ

 

3- حداقل فاصله ایمن از پمپ بنزین ها، مراکز کاهش فشار گاز و گاز 50 متر و حداقل فاصله ایمن از تقاطع های شریانی 50 متر و برای تقاطع هایی با شبکه های دسترسی بیش از شریانی 150 متر و همچنین انجام کلیه اقدامات لازم به منظور کاهش سرعت ورود به پارکینگ.

 

4- دارا بودن کلیه مشخصات فنی استاندارد (شامل: ورودی، خروجی، شعاع پیچ، رمپ، ابعاد و نحوه پارک خودروها و ...)

 

5- حداقل متراژ زمین 300 متر مربع با تامین حداقل 40 (چهل) پارکینگ می باشد.

 

6- عدم محدودیت در سطح شغلی.

 

7- زیرزمین ها فقط به منظور احداث پارکینگ و مشاعات.

 

8- استقرار و احداث بدون مانع خدمات پشتیبانی مسکن در طبقه همکف.

 

9- احداث حداقل 4 (چهار) طبقه در طبقه همکف فقط به منظور احداث پارکینگ و مشاعات.

 

10- صدور هرگونه پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده و ریزدانه منوط به ارائه پارکینگ در شعاع 250 متری بدون مانع می باشد اما صدور گواهی پایان کار ساخت این قبیل املاک. تنها با ارائه مدارک اختصاصی پارکینگ مربوطه در چارچوب امکانات اجرایی این مجوز و سایر پارکینگ های اختصاصی الزامی است.

 

11- سایر راهکارها و دستورالعمل های تکمیلی مربوطه توسط حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز تعیین می شود.

 

 

تبصره 1- آیین نامه اجرایی و نحوه تنظیم اسناد مربوطه و فرم مجامع تفکیک شده پارکینگ های مکانیزه و غیر مکانیزه توسط شهرداری تبریز و با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حداکثر حداکثر مدت سه ماه پس از ابلاغ ضوابط پارکینگ طرح تفصیلی. توسط شهرداری تبریز تهیه و به واحدهای ذیربط ابلاغ شد.

 

تبصره 2 - در کلیه مواردی که برای هر واحد ساختمانی (مسکونی یا غیرمسکونی) پارکینگ در نظر گرفته شده است، در خارج از آن و در پارکینگهای خاص یا عمومی دارای مدارک رسمی، شماره و نام پارکینگ و محدوده اربعه آن را در. فرم یک مجمع جداگانه و اسناد. ثبت نام واحد مذکور الزامی می باشد.

 

تبصره 3- تامین پارکینگ مورد نیاز آژانس های تاکسیرانی و مسافربری، نمایشگاه های خودرو و فعالیت های مشابهی که مستلزم پارکینگ است چه در خود ملک و چه در خارج از ملک مذکور الزامی است.

 

تبصره 4 - کلیه ادارات، ارگانها، سازمانها، مؤسسات، مؤسسات و شرکتها و بیمارستانهای دولتی، دولتی و خصوصی که مراجعین زیادی دارند در حین ساخت یا نوسازی ساختمان موظف به تأمین 30 درصد پارکینگ مازاد بر سقف می باشند. پارکینگ مورد نیاز برای مشتریان طبق مقررات مربوطه در یک ساختمان و یا در پارکینگ های عمومی مجاور تا شعاع 250 متر هستند.

 

تبصره 5 - احداث پارکینگ مازاد بر ث استانداردها در کلیه مناطق شهر در طبقات زیرزمینی (منهای) با رعایت سطح اشغال 80 درصد در منهای یک و سایر استانداردهای قانونی در صورت کسب مجوز از مراجع قانونی ذیربط و با رعایت ضوابط قانون حفظ و توسعه فضای سبز بلامانع است.

 

تبصره 6 - در کنترل طرح های پارکینگ ساختمان های عمومی (مجتمع های تجاری و معابر با زیربنای بیش از 1000 متر مربع) و ساختمان های اداری و واحدهای آموزشی، بهداشتی، درمانی، کلینیک ها، سینماها و واحدهای تفریحی و گردشگری با اخذ نظر حمل و نقل. و افسر راهنمایی و رانندگی الزامی است. است.

 

 

- در صورتی که پارکینگ در زیرزمین یا همکف ساختمان پیش بینی شده باشد، تراز این قسمت جزء تراکم محاسبه نمی شود.

 

پارکینگ باید دسترسی مستقیم به طبقات (از طریق پله یا آسانسور) داشته باشد.

 

- ورودی پارکینگ باید به گونه ای در نظر گرفته شود که حتی الامکان نیازی به قطع درختان نباشد.

 

- تامین فضای لازم برای پارکینگ متناسب با نوع کاربری ضمن جابجایی و دسترسی مستقیم به کلیه واحدها و به صورت سرپوشیده الزامی است. در مواردی که پارکینگ در محوطه یا فضای باز پیش بینی شده باشد، با توجه به سطح اشغال و پارکینگ های اختصاصی، در یک واحد طراحی و ارائه می شود.

 

برای اینکه تمام ضوابط پارکینگ هارا رعایت کنید بهتر است با شرکت گسترش تجهیزات دانا تماس حاصل فرمایید

 




:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: